Sunday, November 13, 2005

Thema: FAKE at Public Netbase





Am auzit despre chestia asta de la JG de la monochrom. Mi-a spus daca nu cumva vreau sa merg la o discutie despre fals. Acolo intr-un spatiu de pe Neustiftgasse 17 este un mic medialab ultra dotat numit Public Netbase - www.t0.or.at unde un anume Dr. Klaus Schönberger de la Institutul de Etnologie din Hamburg a tinut o prelegere incercind sa traga linia intre fals (fake) si falsificare (forgery). Introducerea a fost lunga si a inclus filmuletul cu interventia celor de la YesMen la BBC http://www.theyesmen.org/ sint primii care au luat ostatica identitatea corporata. Oamenii care stiu sa zica numai DA - sint cei care fura identitatea celor care imbraca sacouri negre impecabile si ochelari de soare. Ei sint ultra-functionarii si purtatorii de cuvint ai unor companii sigure de accordul si credinta angajatilor. In celebrul caz cind unul dintre Yes Men s-a dat drept purtator de cuvint al companiei care detine Union Carbide, subsidiarul companiei Dow Chemicals. In anii 80' Union Carbide au provocat in India una din cele mai grave catastrofe umane si naturale din istorie. Ca urmare au murit mii de oameni iar victimile care pe linga ca au fost despagubite intr-un mod jalnic, mai sufera si astazi cu sutele de mii de pe urma chimicalelor toxice eliberate atunci. Reprezentatul de la The Yes Men s-a dat drept purtator de cuvint de la Dow Chemicals care isi cere public scuze pt ce s-a intimplat si anunta ca compania se recunoaste vinovata si ca o sa fie desfiintata. Cu banii acestia vor fi despagubite victimele din India. BBC a transmis toate aceastea increzindu-se total in acreditarile celui de la Yes Men. Asta pt ca acestia au invatat la perfectiune limbajul oficial al marilor companii - atit din punct de vedere verbal cit si vizual. Mai tirziu, BBC-ul si Dow au infirmat cele spuse mai inainte, dar asta nu inainte ca Dow Chemicals sa sufere pierderi de citeva milioane de dolari. Fake-ul este problematic - nu ai niciodata cum sa stii sigur ce se intimpla cu cei care oricum nu au prins momentul cind s-a facut interventia. Dar Fake-ul ca atare este provocator. Fake-ul declanseaza clarificari ulterioare. El provoaca si chestioneaza adevarul din spate. Fake-ul poate scoate la iveala o trauma istorica nerezolvata inca, aparent uitata. Fake-ul ii face pe oameni sa testeze singuri si sa caute in spatele aparentelor.
Brusc dupa o perioada in care pozitia TINA (ThereIsNoAlternative) parea clara in 80' si chiar in 90', cind hegemonia canalelor oficiale era socotita un capitol incheiat - se naste cumva contra-expertiza. Trebuie sa devii cumva ca ei ca sa poti lupta impotriva lor. Poate de aici si sloganul indie media - become the media! Una din observatii era ca nu e nevoie neaparat de o stabilizare a subculturilor netului ci mai curind de o rezistenta, de o crestere a durabilitatii, a rezistentei pe net. Rezistenta aceasta isi are originea inafara netului, in alte medii - mai fragile poate. Netul insa aduce cu sine o durabilitate mult mai mare, dincolo de suporturi friabile. Inafara revistelor care apun si a comunitatilor care mor izolate sau infiltrate de sfera guvernamentala si administrativa.
Contra-expertiza poate fi o reactie venita dinafara marilor nuclee producatoare de experti si de oameni de decizie.
Aici vreau sa alatur niste termeni si niste site-uri interesante pe care le-am descoperit cu ajutorul celor de P Netbase si a lui Klaus Schönberger(care stia de MindBomb si de la care am aflat ca a predat la Oradea niste cursuri despre ONG-uri; el spunea ca in Romania actiunile de camuflaj sint privite cu suspiciune; oricum zicea ca oricind am vrea sa punem de o campanie anti-corporata ei ne-ar acorda tot sprijinul):

textual poaching: o practica de pirataj utilizata in special si dezvoltata de comunitatile de fani. Fanii au fost primii care au decupat si reasamblat bucati de materiale rapite, simulind cumva materialul sursa, fara sa ceara nici un fel de aprobare. Aprobare care oricum nu ar fi venit sau ar fi fost aminata pina la nesfirsit. Comunitatile de fani au avut tot timpul propriile lor nevoi si metode de rezolvare - greu de satisfacut cu ajutorul ofertei oficiale care nu stia decit sa pandeasca.

http://www.thought-thieves.org/ HOTII DE GINDURI THOUGHT THIEVE$ ofera si cauta filme care trag la raspundere furtul corporat de cunostinte, cultura si creativitate. Furtul cel mai mare vine din partea multinationalelor. Nu este o noutate, dar merita sa stim cine si cum. Pirateria corporata este poarte cel mai periculos flagel al zilelor noastre. Filmuletele de aci pot fi date jos pe gratis. Toate merita vazute. De exemplu actiunea ANTI-Diesel facuta de The Vacuum Cleaner si conglomco, nato si altii http://www.thevacuumcleaner.co.uk/diesel.html Ce faci cind cineva isi promoveaza produsul prin incitare la rebeliune? Daca cei de la Diesel au ajuns sa isi promoveze marfa prin demonstratii estetizate atunci e cazul sa ii ei in serios. Diesel s-au folosit de latura cool-revolutionara - un strat care iti intra pe sub piele si se chiama denim.
Daca ai nevoie de twice as much successful living - atunci intri in magazinele Diesel imbracat nepotrivit si incerci sa aflii direct de la cei de acolo care vind si cumpara cum OARE CUM poti sa fi un demonstrant bazat? Anarhistii cer sfaturi directe Staff-ul de la Diesel cu privire la sloganele de pe pancartele lor de protest de afara.
War on Imagination - 2 minute de film ca sa te faca sa intelegi ca razboiul contra imaginatiei a inceput deja.
Gimme the Mermaid - film de scurt metraj facut de trupa Negativland(celebrii prin initierea tehnicii de plundephonics - un fel de audio poaching) cu ajutorul animatorului de la Disney Tim Maloney care dupa servici s-a folosit de sculele studiourilor. Mermaid foloseste muzica unui avocat din industria muzicii, vocea micutei sirene si un cover cu voce de helium a lui Gimme Gimme Gimme de Black Flag.

http://www.t0.or.at/nikeground/pics?pxid=04 - o actiune facuta de Public Netbase in Viena, focalizind atentia internationala si mediala soldata cu lichidarea procesului deschis de firma Nike International. Ei au incercat sa demonstreze ca nu numai marile concerne pot avea influenta si putere aspura sistemelor de semne din viata de zi cu zi. Iritatia declansata de faptul ca Karlsplatz a fost numit Nike-Platz a avut mare ecou. Rebranduirea-fake atragea atentia exact asupra billboardismului barbar practicat de Nike in lume.

http://world-information.org/ acest sit este dedicat studiului si cercetarii infostructurii mondiale. Asta este si o platforma de implementare a drepturilor digitale ale indivizilor. La Bangalore in India de Sud se vor tine discursuri pe tema informatiei si a oraselor informationale.

multumiri lui Konrad pt ajutor.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home